måndag 28 november 2016

Coca-Colaquorn


Denna annorlunda maträtt med quornfiléer som ugnssteks i en sås av Coca-Cola och ketchup var en ny upplevelse. Jag har aldrig använt Coca-Cola i maten förut så jag var lite spänd på att se hur läsken skulle uppföra sig när den blandades med andra livsmedel och hur den skulle reagera på ugnsvärmen. Jag hade en mardrömsvision av hur alltihop bubblade över så att jag skulle bli tvungen att städa hela köket, inklusive ugnen. 😨

Lyckligtvis så uppförde sig Coca-Colan exemplariskt så det inträffade inga katastrofer. Det enda missöde som inträffade var när vi skulle äta den färdiga maträtten och det visade sig att jag inte tyckte att den var särskilt god. Maken tyckte däremot att den var helt okej så han fick äta upp en rejäl bit av min quornfilé också. Som tur var så käkade vi en underbart god variant av dubbelbakad potatis till quornfiléerna så jag blev mätt och nöjd ändå. 😊

Receptet nedan är omgjort efter ett recept som jag hittade på food.com (originalreceptet innehåller kyckling istället för quorn).

Coca-Colaquorn
4 - 6 portioner
ca 300 g quornfiléer (brukar vara 6 stycken i en liten påse)
1 gul lök
2 msk smör
33 cl Coca-Cola (1 liten burk)
2 dl tomatketchup
½ tsk salt
Lite matfett till att smörja formen med

Gör sås här: 
Värm upp ugnen till 200 C. Smörj en ugnsfast form med lite matfett. Skala och finhacka löken. Hetta upp 1 msk av smöret i stekpannan. Lägg i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Ta upp den ur stekpannan och sprid ut den i formen. Hetta upp resten av smöret och bryn ovansidan av quornfiléerna. Lägg över dem i formen med den brynta sidan upp. 

Vispa ihop Coca-Colan, ketchupen och saltet. Häll detta på quornfiléerna i formen (det blir mycket vätska men den kokar ihop och absorberas av filéerna). Täck formen med aluminiumfolie och sätt sedan in den i mitten av ugnen. Grädda i ca 20 minuter. Ta ut formen och ta av folien. Sätt tillbaka formen i ugnen igen och grädda i ytterligare 20 minuter. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.